Wednesday, 1 May 2013

#PRU 13: SURAT TERBUKA DR. CHANDRA MUZAFFAR KEPADA RAKYAT MALAYSIA



Menuju ke arah malapetaka?

Kehadapan rakyat Malaysia,

Keamanan.

Saya menulis surat terbuka ini kerana saya amat bimbang mengenai dua pola pengundian yang boleh memberi kesan buruk kepada masa depan negara kita. Yang pertama adalah satu pola yang berkaitan dengan segmen pengundi Melayu, di kedua-dua bandar dan luar bandar. Yang kedua adalah satu pola yang berkaitan dengan segmen masyarakat bukan Melayu. Sekiranya kedua-dua trend ini diperkasakan melalui Pilihan Raya Umum ke-13 pada 5 Mei 2013, ia boleh menjadi malapetaka bagi rakyat kita.

Pengundi Melayu.

Segelintir masyarakat Melayu, yang kecewa dengan persepsi rasuah golongan elit dan jurang yang semakin melebar di antara golongan kaya dan golongan miskin, menganggap sebuah Negara Islam berorientasikan hudud sebagai penyelesaian. Mereka harus bertanya kepada diri mereka soalan-soalan berikut:

Satu, wujudkah mana-mana negara di dalam dunia kontemporari yang berfungsi sebagai model yang layak untuk dicontohi? Arab Saudi? Sudan? Afghanistan?

Dua, mengapakah majoriti negara Islam memilih untuk tidak melaksanakan pentadbiran yang berasaskan hudud?

Tiga, mengapakah rakyat di negara Islam yang terbesar di dunia, iaitu Indonesia, menolak parti yang berorientasikan hudud berkali-kali dalam pilihan raya?

Empat, mengapakah Turki yang pemerintahnya mempunyai latar belakang parti Islam, mengelak daripada menggunakan hudud dan sistem perundangan fikah sebaliknya memilih pentadbiran demokratik, berperlembagaan sekular?

Lima, sekiranya tulang belakang parti pemerintah di Malaysia sejak tahun 1957 adalah PAS dan bukannya UMNO, bagaimanakah keadaan sosio-ekonomi orang Melayu pada hari ini? Mungkinkah kemiskinan dapat dikurangkan daripada 64% kepada 1.7%? Mungkinkah terdapat perubahan yang luar biasa kepada seluruh rakyat, dikekalkan dalam dua generasi, yang telah menyebabkan orang Melayu memainkan peranan penting dalam bidang pendidikan, profesional, perdagangan dan industri, berbanding dengan keadaan semasa baru mencapai  kemerdekaan? Mungkinkah masyarakat Melayu muncul sebagai salah satu komponen penting di dalam golongan pertengahan rakyat Malaysia yang tanpa diragui telah membantu menstabilkan hubungan etnik dan politik di dalam negara dan membenarkan demokrasi untuk berfungsi?

Seseorang hanya perlu melihat kepada 22 tahun pemerintahan PAS di Kelantan untuk mendapatkan idea tentang apakah versi Islamnya dapat dilaksanakan kepada rakyat. Daripada kegagalan mengecewakan untuk menyediakan pekerjaan bagi puluhan ribu rakyat Kelantan yang berkelayakan kepada ketidakupayaan mereka untuk membendung gejala penagihan dadah yang kian meningkat, Kelantan merupakan negeri pertama dan satu-satunya negeri di dalam Malaysia yang gagal. Pengundi Malaysia sepatutnya tidak mempunyai ilusi tentang jenis Negara Islam yang diperjuangkan PAS.

Pengundi Bukan Melayu.

Sekiranya terdapat segelintir masyarakat Melayu yang berilusi dengan konsep Islam PAS, terdapat lebih ramai lagi masyarakat bukan Melayu, terutamanya sebahagian besar masyarakat Cina dari kelas pertengahan dan segelintir masyarakat India dari kelas pertengahan yang hidup di dalam salah faham yang besar tentang apa yang akan dihasilkan daripada undi mereka. Mereka yakin bahawa undi mereka dapat ‘menghapuskan diskriminasi etnik’ dan menamatkan ‘Ketuanan Melayu’.  Memandangkan mereka yang telah menggerakkan persepsi ini tidak pernah menerangkan secara terperinci tentang apa yang mereka maksudkan dengan menghapuskan diskriminasi etnik atau ketuanan Melayu, masyarakat bukan Melayu yang didedahkan dengan retorik ini telah dibawa kepada kesimpulan yang berbeza-beza.

Bagi kebanyakan orang, persepsi mereka adalah Pakatan Rakyat (PR) akan mengenepikan Kedudukan Istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Ini adalah mustahil untuk dilaksanakan. Artikel di dalam Perlembagaan Malaysia yang berkaitan dengan penempatan di dalam perkhidmatan awam, lesen, biasiswa dan rizab tanah (seperti beberapa artikel lain) tidak boleh dipinda atau dihapuskan oleh Parlimen walaupun PR berjaya memenangi keseluruhan kerusi. Kedudukan Istimewa adalah dilindungi oleh Majlis Raja-Raja Melayu.

Secara terbuka, ketiga-tiga parti didalam PR telah bersetuju mengenai Kedudukan Istimewa. Walaubagaimanapun, ucapan dan aktiviti sesetengah aktivis DAP dan PKR telah memberikan gambaran bahawa ia adalah diskriminasi dan oleh itu tidak boleh diterima. Inilah sebabnya mengapa pemimpin-pemimpin mereka harus jujur dengan ahli-ahli dan penyokong mereka. Beritahu kebenaran sepenuhnya. Kedudukan Istimewa atau mana-mana artikel di dalam Perlembagaan mengenai kewarganegaraan, bahasa dan pemerintah tidak akan berubah walau sedikitpun sekiranya PR mengambil alih kuasa.

Memandangkan PR tidak dapat berbuat apa-apa mengenai Kedudukan Istimewa, diskriminasi yang bagaimanakah dapat dihapuskan? Adakah Dasar Ekonomi Baru (DEB) akan dihapuskan? Secara teori, DEB tidak lagi wujud. Ia telah berakhir pada tahun 1990 walaupun salah satu daripada objektif berkembarnya adalah penyusunan semula masyarakat bagi mengurangkan pengenalan kaum berdasarkan fungsi di dalam bidang-bidang tertentu. Melihat kepada sifat objektif ini, ia adalah salah untuk melihatnya sebagai diskriminasi kaum. Sebaliknya, ia adalah usaha untuk meningkatkan integrasi kaum.

1Malaysia

Setelah segalanya dipertimbangkan, kelemahan sebenar DEB adalah berkaitan dengan perlaksanaanya, ia keterlaluan dan menyalahguna. Ini yang perlu diperbetulkan. Semenjak empat tahun lepas, Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak telah membuat percubaan untuk berbuat demikian. Pemberian Biasiswa Persekutuan untuk pelajar adalah berdasarkan sepenuhnya kepada merit akademik; terdapat usaha serius untuk meningkatkan bilangan penjawat awam berbangsa Cina dan India; dan penjawatan mereka di dalam Perkhidmatan Awam telah bertambah baik melalui beberapa jawatan berprofil tinggi. Dalam masa yang sama, keseluruhan pelaburan 1Malaysia, daripada kedai-kedai runcit kepada rumah mampu milik, adalah bukan berasaskan etnik. 1Malaysia dalam manifestasi konkrit adalah idea yang mengetengahkan semua, melibatkan semua. Najib juga memberi tumpuan kepada keperluan komuniti etnik dan sub-etnik yang berbeza dan melibatkan mereka di peringkat sosial dan budaya sebagai sebahagian daripada usaha 1Malaysia.

Terdapat mesej yang jelas yang cuba diketengahkan  beliau. Kefahaman dan empati mestilah wujud di kalangan kita, tidak kira apa jua perbezaan agama atau budaya. Kita mestilah menghormati antara satu sama lain.

Menghormati antara satu sama lain bermaksud kita tidak seharusnya memanipulasikan antara satu sama lain. Ini adalah apa yang berlaku di dalam episod simbol DAP baru-baru ini. Walaupun tiada langsung persoalan mengenai samada DAP boleh menggunakan simbol roketnya sendiri, di dalam drama yang dipentaskan oleh kepimpinan DAP yang memilih untuk menggunakan simbol PAS, berbanding simbol PKR di semenanjung. Bukankah ia adalah lebih logik bagi DAP untuk menggunakan simbol PKR memandangkan DAP mahukan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim, untuk menjadi Perdana Menteri sekiranya PR memenangi Pilihanraya Umum? Mengapakah mereka memilih untuk menggunakan simbol parti yang mana matlamatnya adalah untuk mewujudkan negara Islam berorientasikan hudud yang mereka tentang sekeras-kerasnya? Adakah disebabkan PAS mempunyai lebih banyak sokongan Melayu di semenanjung berbanding PKR dan DAP berharap untuk meningkatkan sokongan kepada mereka? Bukankah ini disifatkan sebagai opportunis?

Bukankah ini adalah segalanya mengenai penggabungan PAS-DAP-PKR? Satu kumpulan opportunis berpaksikan kuasa tetapi bertentangan antara satu sama lain? Sekiranya ilusi di satu pihak, dan salah faham di pihak yang lain, menjadikan penggabungan ini suatu malapetaka, sikap opportunis ini akan menghasilkan malapetaka yang lebih besar.

FIKIR DENGAN TELITI! UNDI SECARA BERHEMAH!

Dengan ingatan tulus ikhlas,

Dr. Chandra Muzaffar
Presiden,
International Movement for a JUST World (JUST)

29 April 2013.

No comments:

Post a Comment